Zofia Rojek: Dziwki, koks i rekin w formalinie

[2014-07-14 00:50:08]

„Lucky Kunst” to tytuł pierwszej wystawy, której kuratorem był Gregor Muir. Odbyła się w połowie lat 90., w jednej z wynajętych ruder w północno-zachodnim rogu Hoxton Square – wzięli w niej udział Don Brown, James White, Sam Taylor-Wood, Gary Hume oraz Jane i Louise Wilson. Zarówno kurator, jak i artyści nie zdawali sobie sprawy, w jak drastyczny sposób zmienią historię i kanon brytyjskiej sztuki. „Lucky Kunst” to również tytuł autobiograficznej opowieści ówczesnego początkującego kuratora o jego życiu wśród przedstawicieli najbardziej zachwycającego i zbuntowanego środowiska artystycznego ostatniej dekady XX wieku – Young British Artists.

Gregor Muir w latach 90., jak mówiła Tracey Emin, „nie miał nic”. Obecnie pełni funkcję dyrektora londyńskiego Instytutu Sztuki Współczesnej, przez wiele lat pracował również w komercyjnej galerii Hauser & Wirth. Jest znany z tekstów krytycznych i realizacji programów telewizyjnych popularyzujących sztukę współczesną. W 2009 roku wydał książkę opisującą jego życie wśród twórców związanych z ruchem YBA, którą bardzo szybko okrzyknięto wnikliwym portretem przedstawicieli nowego pokolenia twórców. W Polsce książka ukazała się w grudniu 2013 roku nakładem wydawnictwa Karakter.

Swoją opowieść Muir rozpoczyna od rozpaczliwego krzyku zdradzonego 20 – latka, który nagle zderzył się z przykrą rzeczywistością: podczas studiów na Camberwell College of Arts zrozumiał, że w brytyjskim świecie artystycznym nie ma dla niego miejsca. Opisywany przez Muira „proces tworzenia obrazów” frustrował go do tego stopnia, że młody student postanowił przenieść się na wydział tkaniny i zajmować się farbowaniem metrów lnu, a w końcu – przynoszeniem na zaliczenia znalezionych na ulicy „ready-mades” w formie wielkich płacht reklamowych. Autor opisuje, jak z roku na rok poczucie beznadziei przytłaczało go coraz bardziej, co mało bezpośredni związek z restrykcyjną polityką rządu Margaret Thatcher. Jednak w pewnym momencie nastąpił poważny przełom – na jednej z wystaw Muir zetknął się z pracami studentów i świeżych absolwentów konkurencyjnej londyńskiej uczelni artystycznej, Goldsmiths College, min. Damiena Hirsta, Mata Colliashawa, Fiony Rae i Gary’ego Hume’a. Wówczas zrozumiał, że jego sposób widzenia i rozumienia sztuki jest już nad wyraz anachroniczny i „nigdy nie uda mu się zmierzyć z najlepszymi”. „Studiowałem na uczelni artystycznej, lecz nie mogłem liczyć, że zdołam kiedykolwiek stanąć do rywalizacji z tym, co zobaczyłem tamtego dnia. Co mogłem wobec tego zrobić, jak się zaangażować?” – pisał. Po kilku miesiącach autor zrozumiał, że niema dla niego miejsca w zmieniającym się świecie młodej, brytyjskiej sztuki. Postanowił więc, w miarę możliwości, znaleźć się jak najbliżej nowej formacji artystycznej, nazwanej później przez krytyków akronimem YBA.

Od tego momentu autor dokładnie opisuje swoją drogę do aktywnego uczestnictwa w tworzeniu założeń i kształtu ruchu artystycznego. Opisuje swoje pierwsze spotkania z Tracey Emin i Sarah Lucas, stopniowe zyskiwanie sympatii Damiena Hirsta i braci Chapman, a także powolne wypracowywanie swojej pozycji – niezależnego krytyka i kuratora, którą przypieczętowały jego teksty, pisane min. do magazynu Frieze. Muir, oprócz kwestii formalnych, technicznych i kontekstualnych, bardzo dokładnie opisuje swoje emocje związane z funkcjonowaniem wśród łamiących wszelkie konwencje młodych artystów. To jedna z głównych zalet „Lucky Kunst” – dzięki wnikliwym, często wręcz intymnym opisom przeżyć wewnętrznych autora czytelnik zostaje wprowadzony w świat sztuki w głębszy sposób.

Kolejnym, niewątpliwie najciekawszym atutem autobiografii Muira są pisane z niezwykłą lekkością i pełne ironicznego, brytyjskiego humoru dokładne sprawozdania z targów sztuki, wystaw, wernisaży, kolacji, prywatnych spotkań, imprez, rave’ów i wreszcie – ostrych popijaw, które stanowiły jeden z ważniejszych motywów scalających ówczesne środowisko artystyczne. Zabawne, pełne humorystycznych anegdot opisy pijackich ekscesów zarówno samego Muira, jak i poszczególnych twórców przeplatają się z bardzo głębokimi, analitycznymi opisami konkretnych dzieł. Autor podkreśla przede wszystkim ich epokowe znaczenie dla kształtu kanonu brytyjskiej sztuki współczesnej, a także funkcjonowanie na arenie międzynarodowej i odbiór w innych częściach świata. Całość sprawia, że książka stanowi kompleksową, niezwykle silnie nasyconą emocjonalnie charakterystykę lat 90., gdzie ogromne znaczenie odgrywają marzenia i historia życia grupy młodych twórców.

Książka Gregora Muira to również szczegółowy, zbiorowy portret przedstawicieli grupy Young British Artists, pisany z wewnętrznej perspektywy. Stanowi ciekawą alternatywę dla tekstów teoretycznych i licznych sprawozdań, ale również dopełnia ich narrację oraz przedstawia artystów w nowym, pełnym osobistej refleksji świetle. Podkreślenie znaczenia czynników politycznych i gospodarczych, a także wpisanie działalności YBA w szerszy kontekst społeczny sprawiają, że autobiografia Muira to przeglądowy opis nie tylko jednej grupy artystów, ale i całej epoki.

Zofia Rojek



Gregor Muir, Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Art, Tytuł oryginału: Lucky Kunst. The Rise and Fall of Young British Art, tłumaczenie: Iwona Sak, liczba stron: 304, wymiary: 150×205, ISBN: 978-83-62376-40-7, Wydawnictwo Karakter, 2013, cena: 49,00 zł.

foto: Wydawnictwo Karakter


drukuj poleć znajomym poprzedni tekst następny tekst zobacz komentarze


lewica.pl w telefonie

Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:



Zandberg w Częstochowie!
Częstochowa, Plac Biegańskiego
14 maja (środa), godz. 12:00
Wsparcie na rzecz funkcjonowania projektu Czerwony Goździk
https://zrzutka.pl/evh9hv
Do 18 maja
Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
Kraków
Socialists/communists in Krakow?
Krakow
Poszukuję
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
Discord
Teraz
Historia Czerwona
Discord Sejm RP
Polska
Teraz
Szukam książki

Więcej ogłoszeń...


17 maja:

1936 - Obradujący we Lwowie Kongres Pracowników Kultury w Obronie Pokoju przyjął rezolucję potępiającą faszyzm.

1937 - W Hiszpanii utworzono lewicowy rząd Lopeza Negrina.

1942 - W Warszawie ukazał się pierwszy numer pisma "Robotnik", dwutygodnika politycznego Polskich Socjalistów.

1944 - W obozie koncentracyjnym Ravensbrück zmarła Milena Jesenská, czeska dziennikarka, pisarka i tłumaczka.

1987 - Zmarł Gunnar Myrdal, ekonomista, polityk i socjolog szwedzki, laureat Nagrody Nobla z ekonomii 1974.

1990 - Światowa Organizacja Zdrowia usunęła homoseksualizm z listy chorób i zaburzeń.

2004 - W amerykańskim stanie Massachusetts stały się legalne małżeństwa osób tej samej płci.

2010 - Portugalia stała się 8. krajem na świecie, który zalegalizował małżeństwa osób tej samej płci.

2010 - 44 funkcjonariuszy policji zginęło w zasadzce naksalitów (maoistycznej partyzantki ludowej) w dystrykcie Dantewada w indyjskim stanie Chhattisgarh.

2012 - We Francji utworzono centrolewicowy rząd Jean-Marca Ayraulta (PS).

2016 - Christian Kern (SPÖ) został kanclerzem Austrii.


?
Lewica.pl na Facebooku