Kultura

Jarosław Pietrzak: Muzeum aHistorii Żydów Polskich
Na początku otwartej niedawno wystawy stałej Muzeum Historii Żydów Polskich Polin jest las. Jak większość ekspozycji stałej – w postaci wizualizacji, projektowanych w tym...
[0]

Tomasz Kochan: Konserwatywna wiedza o społeczeństwie
O tym, dlaczego „Giertych” jest i zawsze będzie antyspołeczny Zawsze zastanawiało mnie skąd bierze się to konserwatywne połączenie fundamentalizmu rynkowego z...
[0]

Michał Siermiński: Sama przeciw nadchodzącej rzezi
Życie Róży Luksemburg upłynęło w cieniu politycznych i społecznych procesów, prowadzących wprost do wielkich wojen pierwszej połowy XX wieku. Polska marksistka urodziła się kilka...
[0]

Mariusz Sztuka: O pedagogice nielubiącej myśleć samodzielnie
Uwagi wokół postulatu edukacji dla przedsiębiorczości Głos, jaki zamierzam zabrać w sprawie idei przedsiębiorczego uniwersytetu lub też szerzej - edukacji do/dla...
[0]

Agnieszka Mrozik: Poza nawiasem historii (kobiet), czyli po co nam dziś komunistki
Kim były kobiety zaangażowane w komunizm? Dlaczego stawały się komunistkami? Jak wyglądała ich wizja lepszego świata, także dla kobiet? To ciekawe pytania, choć z pewnością nie...
[0]

Zuzanna Sokołowska: Miejskie wirusy. Festiwal Sztuki Arteria w Częstochowie
Częstochowa i podobne ośrodki tkwią w kulturalnej niszy – nie tylko z powodu braku sztuki wyrywającej się na ulice miasta, lecz także niedostatku galerii, z których mogłaby...
[0]

Paweł Matusz: Polska prowincja egzotyczna
Problemy polskiej prowincji na przestrzeni ostatnich lat przybrały na sile. Demontaż usług publicznych w postaci zamykania szkół i likwidacji transportu publicznego, hulająca...
[0]

Kaja Malanowska: Oprócz kompletnych idiotów nie ma ludzi bez poglądów
Wywiad z Kają Malanowską Jakub Winiarski: Kilka słów o tobie. Kim jesteś w literaturze? Jak widzisz obecnie swoją postać i swoją literacką karierę? Jak lubisz o tym mówić, a...
[0]

Jarosław Pietrzak: Malewicz w Tate Modern
Londyńskiej galerii Tate Modern można postawić wiele zarzutów i niejedno mieć za złe. Tate jest jedną z tych wielkich, wpływowych na skalę światową instytucji kulturalnych...
[0]

Jarosław Pietrzak: Polityczne rytuały Yaël Farber
Susannah Clapp z dziennika „The Guardian” szła na „Czarownice z Salem” (The Crucible) Arthura Millera, wystawiane latem 2014 na deskach londyńskiego Old...
[0]

Katarzyna Długosz: Trudno opiewać okaleczony świat
Artyści potrzebują więcej czasu, aby ich dzieła wykroczyły poza relacje z 11 września Czarna okładka z konturem wież World Trade Center. W środku na honorowym miejscu jeden...
[0]

Elżbieta Janicka: Zderzenie cywilizacji
Z Elżbietą Janicką o pomnikach Sprawiedliwych rozmawia Michał Siermiński MS: Jest pani jedną z inicjatorek protestu wobec budowy pomnika Sprawiedliwych w okolicach Muzeum...
[0]

Peter Singer: Stwórca - niedorajda czy okrutnik?
Niewiele rzeczy wiemy na pewno. Nie potrafimy nawet udowodnić nieistnienia rozlicznych bogiń i bogów. Co do jednego jednak nie ma wątpliwości! Świat, w którym żyjemy, nie został...
[0]

Krystyna Duniec: Zniżka cywilizacyjna
O tym, że świat jest sceną zbrodni, przekroczeń, perwersji i wszelkich możliwych nadużyć politycznych, społecznych, egzystencjalnych, etycznych, moralnych – wiadomo od...
[0]

Katarzyna Nadana-Sokołowska: Feminizm tak, ale katolicki
Mitowi Matki Polki jak cień towarzyszy w zbiorowej wyobraźni Polaków figura wyrodnej matki. Matce całkowicie oddanej macierzyństwu odpowiada rewers w postaci kobiety, która...
[0]

Rodrigo García: Nie wierzę w polityczną moc teatru
Fragmenty rozmowy z Rodrigiem Garcíą, jednym z najbardziej oryginalnych, zaangażowanych i radykalnych twórców teatru, autorem sztuki "Golgota Picnic". [...] Tomasz Kireńczuk:...
[0]

Laurent Courtens: Que viva Mexico! Murale, awangarda i rewolucja
Rewolucja Meksykańska, podobnie jak inne rewolucje, wywarła wielki wpływ na kulturę całego regionu. Wstrząsy i walki społeczne zainspirowały wielu artystów różnych dziedzin, ale...
[0]

Małgorzata Anna Maciejewska: A to Polska właśnie!
Czyli logika polityczna w ćwiczeniach, Hańba! i polka-żydówka Marta Konarzewska powiedziała w wywiadzie: "To, co się wylało po Eurowizji, to Polska. To, jaka jest naprawdę i...
[0]

Krystyna Duniec: Stare, brzydkie, pożądane
Można wyzbyć się uprzedzeń, ale czy można nauczyć się pożądać? Czy zatem peryferyjność kobiet w wieku dojrzałym – dyskryminująca i opresyjna – byłaby...
[0]

Łukasz Drozda: Wolni od hańby
Okrojone wobec minionych edycji 34. Warszawskie Spotkania Teatralne nie przyniosły stołecznej publiczności zapierających dech w piersiach wrażeń i wystawiły wcale nienajlepszą...
[0]

Małgorzata Baranowska: Sztuka - nić w labiryncie. Poezja Tadeusza Różewicza
W pisarstwie Tadeusza Różewicza objawia się nowoczesna skłonność do mieszania i jakby "podmieniania" gatunków. Nigdy nie wiadomo czy w jego poezji nie natkniemy się na fragmenty...
[0]

Ludwik Tomiałojć: Chciwość przeciwko społeczeństwu i przyrodzie
Oto najzwięźlejsza przepowiednia zasad neoliberalnej ekonomiki, która opanowała wiele umysłów wśród polskiej elity: Pierwiosnki i krajobrazy mają pewną wielką wadę: są darmowe....
[0]

Eliza Szybowicz: Emancypantka z ZMP
Kiedy pod koniec lat 40. Lilka Sagowska, bohaterka Słoneczników (1962) i Paladynów (1964) Haliny Snopkiewicz, wstępuje do ZMP, dysponuje już doświadczeniami, które układają się w...
[0]

Magdalena Grochowska: Lulek - część 2
Przewracał się na naszych oczach człowiek nasycony zaszczytami po gardło, nie budzący zaufania ani współczucia Ostatnie piętro wieżowca Prudential przy warszawskim placu...
[0]

Magdalena Grochowska: Lulek - część 1
Trzeba pchnąć polski teatr na nowe tory. Wykonać tych parę robótek, a potem położyć się spać Jan Lechoń dostał pocztą fotografię Leona Schillera wkrótce po jego śmierci....
[0]

Zofia Tarajło-Lipowska: Tryumf Bohumila Hrabala
Z okazji przypadającej dziś 100. rocznicy urodzin Bohumila Hrabala publikujemy esej prof. dr hab. Zofii Tarajło-Lipowskiej Było u nas hrabalistów wielu i hrabalistów wielu...
[0]

Bartłomiej Zindulski: Dzienniki motocyklowe - część 4
Część 1 Część 2 Część 3 Kadyks Nad ranem kolejnego dnia dojechaliśmy do hiszpańskiego Kadyksu. Jeszcze nie wstało słońce, więc położyliśmy się na ławkach przy...
[0]

Bartłomiej Zindulski: Dzienniki motocyklowe - część 3
9 tysięcy kilometrów po południowej Europie< - część 3 Część 1 Część 2 Portugalia Rano wyruszyłem na zachód, do Portugalii. O 12-tej w południe przekroczyłem granicę...
[0]

Bartłomiej Zindulski: Dzienniki motocyklowe - część 2
9 tysięcy kilometrów po południowej Europie Kliknij tu by przeczytać część 1 Kraj Basków Granicę Hiszpanii przekroczyliśmy wczesnym rankiem. Tu znowu powitał nas deszcz,...
[0]

Bartłomiej Zindulski: Dzienniki motocyklowe - część 1
9 tysięcy kilometrów po południowej Europie Jak wiadomo, jednym z doświadczeń, jakie wpłynęły na życiowe losy argentyńskiego bojownika Che Guevary, była podróż którą w latach...
[0]

Krzysztof Mieszkowski: Co teatr daje społeczeństwu?
Co finansowany ze środków publicznych teatr daje społeczeństwu w zamian za dotacje? Krzysztof Mieszkowski, dyrektor Teatru Polskiego we Wrocławiu, w rozmowie dla „Res...
[0]

Pierre Bourdieu: Rewolucja symboliczna albo efekt Maneta
Édouard Manet jest postacią uosabiającą rewolucję estetyczną końca XIX wieku. Obaliła ona sztukę akademicką i jej sztywne zasady, afirmując strategie twórcze kreowane przez samych...
[0]

Małgorzata Kąkiel: Upupić Tuwima!
Miał Tuwim wrócić w chwale. Z wesołością w czubie i w piętach, z przemodlenia, z przeomdlenia senny, któremu „drzewia pełni pszczelą”, a on sam wznosi modlitwę:...
[0]

Bartłomiej Kozek: Pieniądze i poniżenie
O obliczach XIX-wiecznego kapitalizmu w „Lalce” i w „Ziemi Obiecanej” pisze Bartłomiej Kozek. Zrozumienie Polski bez odwołania się do jej XIX-wiecznej...
[0]

Michał Michalski: Czy ebooki są lewicowe?
Łukasz Drozda: Jak wpadliście na pomysł stworzenia serwisu BookRage i o co w nim dokładnie chodzi? Michał Michalski, BookRage.org: Sama idea prowadzenia sprzedaży w taki sposób...
[0]

Mariusz Urbanek: Połamane życiorysy
Mariusz Urbanek – reporter, redaktor, autor książek biograficznych, m.in. wydanych w Iskrach: Broniewski. Miłość, wódka, polityka i Brzechwa nie dla dzieci. Wkrótce w tej...
[0]

Justyna Kowalska: Spokojnie, to tylko niesmaczny humor
Zaproszenie do polubienia strony przychodzi, akurat gdy w ramach swojego porannego rytuału linkuję na Facebooku posty ulubionych portali feministycznych. Strona jest zatytułowana...
[0]

Antoni Michnik: Krótka historia streamingu
W sytuacji, w której publiczną uwagę przykuły absurdalne wypowiedzi Krystiana Zimmermanna, jakoby youtube niszczył współczesną muzykę, warto przyjrzeć się bliżej kulturowym...
[0]

Agnieszka Mrozik: Zeskrobać lakier z pomnika historii (kobiet)
W tekście „Patriarchat po Seksmisji” Agnieszka Graff rekonstruowała proces maskulinizacji polskiego życia publicznego na przestrzeni dekady, która upłynęła od zmiany...
[0]

Maciej Duda: Ilustracje do polskiego wydania Mistyki kobiecości
Nie wiem czy mogę, ale muszę napisać ten tekst. Pisząc go łamię podstawową zasadę prowadzenia warsztatów/szkoleń. Żaden trener ani trenerka nie powinien wynosić tego, co wydarzyło...
[0]

Przemysław Chodań: Būlīmia nervosa. Moda na Miesiącu Fotografii w
Miesiąc Fotografii w Krakowie to impreza, która jak żadna inna wprowadza w stan poznawczej konfuzji. Nie da się jej ocenić jednoznacznie. Problem nie dotyczy jedynie decyzji...
[0]

Jarosław Pietrzak: Akrobatyczny język solidarności
W ciągu ostatnich dwóch-trzech dekad społeczną przestrzeń werbalnej komunikacji skolonizował egoistyczny, neoliberalno-neokonserwatywny język wszystkich tych znanych nam...
[0]

Przemysław Witkowski: Jak się hartował bank
Polska transformacja ustrojowa obfitowała w cuda najróżniejszej materii – Polska Partia Przyjaciół Piwa, albumy Kasi Kowalskiej czy nawrócenie Roberta Tekieli –...
[0]

Łukasz Drozda: Znowu nowe WST
Nowatorskie adaptacje Szekspira i Czechowa były najjaśniejszymi punktami zakończonych 1 maja 33. Warszawskich Spotkań Teatralnych. Słynny przegląd pod nową dyrekcją stracił jednak...
[0]

Marek Piekarski, Jarosław Urbański: Graffitowa wojna na murach
Poznańska komenda policji wyznaczyła pulę nagród wynoszącą 50 tys. złotych za głowy grafficiarzy złapanych na gorącym uczynku. Nie jest to pomysł oryginalny. Podobnie jest w...
[0]

Sylwia Urbańska: Wieś, nie taka tradycyjna!
Pewnego dnia Lew Tołstoj przeczytał intrygującą notatkę prasową, która dała impuls do napisania "Anny Kareniny" – przez wielu okrzykniętej ważną powieścią feministyczną....
[0]

Tunia Błachno: Myślę, więc jestem… człowiekiem
Nawiązywanie do Kartezjusza w kontekście praw zwierząt może wydawać się niefortunne, gdyż chyba żaden inny filozof nie kojarzy się silniej z przedmiotowym, a nawet okrutnym...
[0]

Amy Goodman: Izrael, Palestyna i Oskary
Tegoroczna gala rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej przejdzie do historii dzięki pierwszej nominacji dla filmu dokumentalnego zrealizowanego przez Palestyńczyka....
[0]

Zofia Zasacka: Zagrożeni wykluczaniem literackim
Uczniowie, którzy nie czytają w ogóle, stają się wtórnymi analfabetami – mówi socjolog dr Zofia Zasacka, która zrealizowała badania czytelnictwa wśród młodzieży trzecich...
[0]

Leszek Konarski: Chór bezpartyjnych rewolucjonistów
Krakowski Chór Rewolucyjny śpiewa dawne robotnicze pieśni, zapomniane lub wymazane z historii, takie jak „Warszawianka 1905” czy „Czerwony sztandar”....
[0]

Więcej...

RSS

?
Lewica.pl na Facebooku