Wrocław: Dyskusja w BWA Dizajn o roli artystów w polityce
[2013-03-23 12:36:04]
![]() Projekcje autorskich filmów dokumentalnych w wyborze, którego dokonał ich twórca, słowacki dziennikarz i artysta Tomáš Rafa, poprzedziła dwugodzinna dyskusja, w której sześcioro panelistów wypowiadało się na temat miejsca działalności artystycznej we współczesnym życiu politycznym, jej ideowego zaangażowania oraz przyczyn rozrostu ruchów skrajnie prawicowych. Rozmowę moderowali: Katarzyna Roj, kierowniczka Galerii BWA Dizajn oraz Dawid Krawczyk z Klubu Krytyki Politycznej we Wrocławiu. Dorota Monkiewicz, Dyrektorka Muzeum Współczesnego Wrocław, powiedziała, że w realizacji swoich działań w ramach instytucji, którą kieruje ma wolną rękę i nie czuje się ograniczana przez władze miasta. Krzysztof Mieszkowski, Dyrektor Teatru Polskiego we Wrocławiu, zadeklarował, że odpowiada mu sytuacja, w której wchodzi w konfrontację z publicznością. Teatr jest skierowany do publiczności, ale też przeciwko publiczności. Komentując homofobiczne reakcje na „Tęczową Trybunę”, spektakl o gejach Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki, dodał przekornie: Lubię pracować w pedalskim teatrze. Joanna Synowiec ze Stowarzyszenia na rzecz Integracji Społeczeństwa Wielokulturowego NOMADA, odpowiadając na pytanie moderatorów, komu służy radykalna prawica w Polsce wskazała na władzę, której istnienie ekstremistów jest na rękę, gdyż dzięki temu może odwrócić uwagę od ważnych problemów społecznych. Dla dyskursu władzy radykalna prawica jest więc jej zdaniem korzystna. Agresja przejawiana przez te ruchy kierowana jest na „komuchów” i środowiska wolnościowe. Dorota Monkiewicz, odnosząc się do tej opinii, zwróciła uwagę, że prawica to także kwestie socjalne, a nie tylko homofobia. Paweł Jarodzki z BWA Wrocław powiedział, że działania narodowców są symboliczne, bo kto właściwie jest „czerwoną hołotą”. Jego zdaniem sztuka jest zawsze polityczna. Na poparcie tej tezy przywołał niedawne wydarzenie. Ryszard Woźniak, malarz z Warszawy bez politycznych aspiracji przed miejscem swojej wystawy mógłby być świadkiem codziennych demonstracji „Szczerbca” pod hasłem „Boże, skrusz miecz, który siecze kraj”. Jarodzki przypomniał też, że cały rząd III Rzeszy to byli twórcy (m.in. poeci), ale zrezygnowali z działalności artystycznej, ponieważ zobaczyli, że mogą zrobić coś więcej. Anna Mituś z BWA Wrocław powiedziała, że stygmatyzacja ideologiczna instytucji niesie zagrożenia. Publiczność może odwracać się od instytucji, bo nie rozpoznaje swojego sposobu myślenia. Może ją wręcz obrzucać inwektywami jako „ostoję lewactwa”. Monkiewicz zwróciła uwagę, że ku jej zdumieniu okazało się, iż środowisko artystyczne także jest podzielone i oprócz lewicowych działają także prawicowi twórcy. Po tej części dyskusji około stuosobowa publiczność miała okazję zobaczyć około dziesięciu krótkich, kilku- , maksymalnie kilkunastominutowych filmów dokumentalnych Tomáša Rafy. Większość z nich to pozbawione komentarza relacje z demonstracji zarówno narodowców, jak i środowisk wolnościowych w Polsce, Niemczech, na Węgrzech i Słowacji. Po projekcji w dyskusji ze słowackim filmowcem w roli głównej największy odzew wzbudziła jednak ta część filmów, w której przedstawiano konflikt między „białymi” i „romskimi” Słowakami oraz sprawę budowy muru segregacyjnego, zwanego oficjalnie „sportowym murem”. Rafa podzielił się z widzami swoimi doświadczeniami z pracy nad filmami, realizacji projektów artystycznych w ramach programu „Art Covers Politics” . Opowiadał o trudnościach w kontaktach z Romami, lecz także – zupełnie innych – w negocjacjach z lokalnymi władzami. Ostatnia część dyskusji dotyczyła sposobów, w jakie artyści i intelektualiści powinni angażować się w realizację celów społecznych. Nie wszyscy zgadzali się z tym, że demonstracje uliczne są najbardziej pożądaną formą walki politycznej. Wskazywano na działalność artystyczną i pracę u podstaw w najbardziej zaniedbanych społecznie środowiskach jako te formy działalności, które mogą dać pozytywne, inkluzywne efekty. Spotkanie zakończyło się po godzinie 21-ej projekcją filmu zaprezentowanego przez BWA Dizajn. Fot. Jarosław Klebaniuk |
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Syndrom wybrania
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Materializacja frustracji i gniewu
- Pod prąd!: Trzaskowski połknie lewicę
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Nauka o religiach winna łączyć a nie dzielić
- Blog Radosława S. Czarneckiego: Syndrom Pigmaliona i efekt Golema
- Zandberg w Bielsku-Białej!
- Pomnik Reksia przy ul. 11 Listopada
- 10 maja (sobota), godz. 11:00
- Zandberg w Tychach!
- Tychy, Plac Baczyńskiego
- 10 maja (sobota), godz. 15:00
- Zandberg w Katowicach!
- Katowice, plac Miarki
- 10 maja (sobota), godz. 20:00
- Wsparcie na rzecz funkcjonowania projektu Czerwony Goździk
- https://zrzutka.pl/evh9hv
- Do 18 maja
- Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
- Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
- od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
- Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
- Kraków
- Socialists/communists in Krakow?
- Krakow
- Poszukuję
- Partia lewicowa na symulatorze politycznym
- Discord
- Teraz
- Historia Czerwona
11 maja:
1902 - Urodził się Alexandre Kojève, właśc. Aleksandr Kożewnikow, francuski filozof pochodzenia rosyjskiego, którego seminarium o Heglu ukształtowało kolejne pokolenia lewicujących, francuskich filozofów.
1914 - Zmarł Daniel De Leon, amerykański działacz socjalistyczny.
1919 - Zjazd spółdzielni robotniczych w Warszawie powołał Związek Robotniczych Stowarzyszeń Spółdzielczych.
1930 - Wybory do Sejmu Śląskiego II kadencji; sukces ugrupowań niemieckich; PPS - 4 mandaty, komuniści - 2.
1967 - W Grecji Andreas Papandreu został uwięziony przez reżim czarnych pułkowników.
1983 - Odbył się "dzień narodowego protestu" w Chile – pokojowa demonstracja przeciw reżimowi wojskowemu gen. Augusto Pinocheta i na rzecz swobód obywatelskich.
2007 - Trybunał Konstytucyjny orzekł o częściowej niekonstytucyjności ustawy lustracyjnej opracowanej przez PiS.
2019 - Na YouTube odbyła się premiera filmu dokumentalnego Tylko nie mów nikomu w reżyserii Tomasza Sekielskiego
?